Business-To-Business E-Commerce
Het belang van Business-To-Business e-commerce
Als consument zijn wij in de loop der tijd gewend geraakt aan het online winkelen. De winkelervaring, zoals bij onder andere Amazon, zorgt ervoor dat er hogere verwachtingen zijn bij online aankopen in de business-to-business (B2B) markt. Volgens een onderzoek van Forrester uit 2018 neemt de verwachting van B2B-kopers in geïnnoveerde e-commerce software toe. Meer dan 70% van de B2B-klanten vindt kopen via een website handiger dan kopen bij een fysieke verkoper.
Hoewel het bij business-to-business niet alleen gaat om de omzet die wordt gestimuleerd, is het van groot belang dat uw bedrijfsprocessen zodanig worden geoptimaliseerd dat uw team veel efficiënter kan werken. Bij Business-To-Consumer e-commerce draait het hoofdzakelijk om de omzet te verhogen.
Meer omzet
Niet alleen bereikt u nieuwe klanten met Business-To-Business e-commerce, het stelt u ook in staat om een geautomatiseerd programma voor uw cross-sells en up-sells te implementeren. Klanten worden daardoor aangemoedigd om gerelateerde items of een andere versies van hetzelfde product te bestellen.
Uitbreiding van uw klantenbestand
Met Business-To-Business e-commerce kunt u op een krachtige manier nieuwe klanten bereiken. Uw toekomstige klanten willen verwachten dit ook van u. Aangezien B2B klanten online producten en prijzen vergelijken, is het van belang dat uw Business-To-Business webshop vindbaar is op de bekende zoekmachines.
Vindbaarheid van uw bedrijf, uw brand en uw producten in de zoekmachines
Het verbeteren van vindbaarheid van uw bedrijf, brand en producten op de zoekmachines kan o.a. door het implementeren van zogeheten SEO (Search Engine Optimization) pagina’s. Deze specifieke pagina’s worden door de zoekmachines geïndexeerd en gepositioneerd. Het is een snelle manier om de posities van uw pagina’s van uw site te verbeteren. Hierdoor zal uw doelgroep u veel sneller weten te vinden.
Uitzonderlijke klantenservice
B2B e-commerce biedt de organisatie een uitstekende kans om haar klantenservice te verbeteren. Webshops kunnen toegang bieden tot zelfbedienings-portalen met account, order, historie en traceerinformatie functionaliteiten. Door integratie met een Enterprise Resource Planning systeem (ERP) kan een krachtige e-commerce site klantspecifieke producten, diensten en prijzen weergeven op basis van klanthistoriegegevens.
Toename B2B e-commerce
Het B2B e-commerce landschap verandert en evolueert voortdurend. Bedrijven die via dit kanaal hun goederen aanbieden, moeten dus rekening houden met de trends, voordelen en kansen die voortkomen uit de (digitale) markt. Deze digitale handel neemt een steeds groter deel van de totale B2B-verkoop voor zijn rekening. Naar verwachting zal dat aantal stijgen van 14% in 2020 tot 17% in 2023. Als u een B2B aanbieder bent dan kunt u het zich niet veroorloven om langs de zijlijn te blijven staan. Uw markt is waarschijnlijk unieker, verfijnder en veeleisender dan die van een gemiddelde B2C-webshop.
Wat is het juiste e-commerce platform voor de B2B?
Het juiste e-commerce platform speelt een centrale rol bij het succes van uw bedrijf. Een professioneel design en lay-out in combinatie met een sterke content, een overzichtelijk en snel bestelproces en dynamische functionaliteiten spelen hierin een centrale rol.
Kortom de gebruiksvriendelijkheid en gebruikerservaring die uw klanten een optimale winkelervaring bieden. Een gepersonaliseerde webshop die uw klant op zijn wenken bedient. Dit zijn de ingrediënten die benodigd zijn voor een succesvolle relatie met uw klant.
Supersnelle Hosting en Support
Voor het correct functioneren van uw webwinkel en om het succes van uw online business te kunnen waarborgen, kunnen wij u ook betrouwbare, veilige en supersnelle hosting aanbieden. Dit doen wij als onderdeel van onze dienstverlening.
Daarnaast bieden wij 24-uurs support aan voor een gegarandeerde continuïteit van uw online business.
Innovatie in e-commerce is onze kracht!
De technologie ontwikkelt zich in een razendsnel tempo. Dit merken wij vooral in de e-commerce die de laatste jaren grote sprongen voorwaarts heeft gemaakt. Wij denken daarbij vooral aan Voice Searching waarbij de bezoeker via stemopdrachten op uw webshop kan zoeken naar producten waar zijn interesse naar uitgaat.
Ook zullen de chatbots een groot gedeelte van de klantenservice gaan vervangen. Chatbots met kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence) zullen uw klanten te woord kunnen staan en antwoord kunnen geven op allerlei soorten vragen. Door middel van de ingebouwde kunstmatige intelligentie technologie, leren deze chatbots van de verschillende vragen die hen gesteld wordt en genereren ze automatisch een correct antwoord.
Omdat wij willen voldoen aan de wensen van onze klanten, zijn wij dagelijks bezig met het innoveren van bestaande e-commerce functionaliteiten. Dit doen wij in samenspraak met onze klanten.
PIM – Product Informatie Management integratie
Het is vanzelfsprekend om tegenwoordig met een Product Informatie Management system (PIM) te werken. Hiermee kunt u uw producten centraal beheren. Ook als u meerdere webshops hebt waarin u dezelfde producten hanteert, dan kunt u deze producten centraal beheren.
Mocht u reeds een PIM-systeem hebben dat goed bevalt dan is dat geen probleem. Wij kunnen deze koppelen aan uw webshop.
ERP integratie
Heeft u een ERP systeem en wilt deze aan uw webshop koppelen? Wij hebben ervaring met ERP integraties van o.a. SAP, Unit4, Navision, en Exact. Als u met een ander ERP systeem werkt dan kunnen wij deze ook koppelen met uw webshop.
CRM integratie
U kunt alle gegevens van uw klanten en leveranciers koppelen aan uw webshop. Nieuwe aanmeldingen van klanten worden direct opgeslagen in uw CRM systeem.
WMS integratie
Vaak heeft een ERP systeem een geïntegreerd WMS (Warehouse Management System). Deze is te koppelen met onze systemen. Ook is het mogelijk om webshop te koppelen met uw WMS-systeem of dat van een externe logistieke leverancier zoals 3PL.